Zorg Innovatie Centrum: samenwerking met Saxion
Na een succesvolle pilot is het Zorg Innovatie Centrum, een samenwerking tussen Deventer Ziekenhuis en Saxion Hogescholen, een feit. Ieder half jaar doen tien studenten hbo verpleegkunde onderzoek naar één prangende innovatiekwestie. De hoofdvraag op dit moment: hoe werkt het ideale verpleegkundig medisch oproepsysteem?
Eén hoofdvraag, tien deelvragen, tien bruikbare uitkomsten: dat is de inzet van het Zorg Innovatie Centrum. Wilbert Hondeveld, leidinggevende van verpleegafdeling C2, waar de Saxionstudenten stage lopen en onderzoek doen: ‘In het verleden kwam het voor dat onderzoeksvragen in allerijl of niet zorgvuldig werden geformuleerd. Dat leidde in sommige gevallen tot uitkomsten die in de la verdwenen. Hartstikke zonde, voor zowel de student als het ziekenhuis. Door onderzoeksvragen te stroomlijnen en te koppelen aan actuele innovatievraagstukken bereiken we meer.’
Zorg Innovatie Centrum
De eerste tien studenten hebben hun onderzoek inmiddels afgerond onder de vlag van het Zorg Innovatie Centrum. Zij bogen zich over het verpleegkundig medisch oproepsysteem van de toekomst. Waaraan moet dat systeem voldoen? Is het bijvoorbeeld nodig dat een alarm afgaat bij twee verschillende verpleegkundigen, of kan een onbeantwoord alarm na een paar seconden automatisch worden doorgeschakeld naar een collega? ‘Studenten hebben onder meer onderzocht hoe het in andere ziekenhuizen is geregeld’, legt Wim Verest, docent Verpleegkunde bij Saxion Hogescholen, uit. Hij begeleidt en doceert de studenten tijdens hun stage en onderzoek in het ziekenhuis. ‘Een student concludeerde dat patiënten regelmatig bellen voor een glaasje water en wierp de vraag op: moeten alle alarmen bij verpleegkundigen terechtkomen of kunnen roomservicemedewerkers een deel van de verzoeken op zich nemen?’ Hondeveld: ‘Dat is een interessante kwestie. De eerste reactie is natuurlijk: ja, handig. Anderzijds: achter de vraag van een patiënt om een glas water kan een andere behoefte schuilgaan. Daarvoor is verder onderzoek benodigd.’ Dat verdere onderzoek is inmiddels al bezig. Tien nieuwe studenten borduren verder op de conclusies die de eerste groep deed. De deelvragen waarover zij zich buigen zijn aangescherpt. Verest: ‘Het afgelopen half jaar is er in de onderzoeken onvoldoende aandacht besteed aan het patiëntenperspectief. Hun behoeften, wensen en voorkeuren moeten in het komende half jaar meer aandacht krijgen, net als de voorkeuren van de roomservicemedewerkers. Daarnaast werden sommige studenten ingehaald door besluiten van het innovatieteam van het ziekenhuis. De pilot heeft ons geleerd dat we deelvragen beter en preciezer moeten formuleren.’ Hondeveld: ‘Dat deze kwesties niet blijven liggen maar worden opgepakt door een nieuwe groep studenten is een pluspunt. Zo stapelen we opgedane kennis als het ware op elkaar.’
Gezondheid en Technologie
De studenten verpleegkunde die onderzoek doen in het Deventer Ziekenhuis volgen allemaal de leerroute ‘Gezondheid & Technologie’. Verest: ‘Zij worden opgeleid tot innovatieve verpleegkundigen en zullen straks voorloper zijn zodra er innovaties plaatsvinden binnen een instelling, op een afdeling of in een wijk. Er zijn steeds meer zorginstellingen die specifiek vragen naar verpleegkundigen die deze leerroute hebben gevolgd.’
Volgens Hondeveld werkt alleen al de aanwezigheid van deze innovatie gedreven studenten op verpleegafdeling C2 bevorderend: ‘Het houdt ons scherp. Studenten Gezondheid & Technologie hebben een frisse blik en bewandelen nieuwe wegen. Aan verpleegkundigen op de afdeling de taak om bij te blijven en mee te gaan. Het zijn niet dus alleen de studenten die ervaring opdoen, het is een wisselwerking. Theorie en praktijk raken dankzij het Zorg Innovatie Centrum verder geïntegreerd.’
Om onderzoek en innovatie op verpleegafdelingen verder aan te wakkeren wil het Deventer Ziekenhuis dit jaar twee verpleegkundig onderzoekers in opleiding aanstellen. Hondeveld: ‘Onder medisch- en paramedisch specialisten is onderzoek doen heel gewoon, de verpleging loopt daarin nog wat achter. Terwijl de noodzaak om te innoveren op verpleegafdelingen enorm is. Technologische innovaties kunnen helpen de patiëntervaring te verbeteren, maar het patiëntperspectief moet dan wel goed meegenomen worden bij de ontwikkeling hiervan. Daarnaast kan technologie een deel van het werk vervangen, wat nodig zal zijn omdat de verpleegkundige beroepsgroep krimpt. Het is fijn dat de studenten van Wim zich over deze vraagstukken buigen.’ Verest: ‘Zij zijn immers de medewerkers van morgen.’
Wilbert Hondeveld , Afdelingsmanager Zorg