De ideeënbus

Think Big, Start Small, Learn Fast. Met deze nieuwe manier van denken en werken, wil het Innovatielab innovaties en ideeën vanaf de werkvloer versnellen en de kwantiteit en kwaliteit verhogen. Om dit te ondersteunen wordt een oud principe op een innovatieve nieuwe manier ingezet, de innovatie-ideeënbus.

Via de innovatie-ideeënbus kunnen medewerkers en patiënten online innovaties/ideeën aandragen. Het is een laagdrempelige en eenvoudige manier, zonder voorwaarden. Want, om Think Big te realiseren mogen er geen drempels, te veel regels en 'ja maars' aanwezig zijn. Ideeën en innovaties worden vervolgens gescreend en geconcretiseerd. Uitgangspunt is ‘wat kan de innovatie/idee toevoegen voor patiënten, of de organisatie?’ Dit alles gebeurt zonder dat er direct een business case of iets anders formeels nodig is.

Zodra de innovatie/idee geconcretiseerd is, start het tweede onderdeel, Start Small. In proeftuinen wordt de innovatie/idee kleinschalig getest. Het laatste onderdeel, Learn Fast wordt gecreëerd door aan de voorkant niet alles met theorie te onderbouwen, maar juist in de praktijk te leren. Daardoor kan in de proeftuin snel, flexibel en gerichte aanpassingen worden uitgevoerd. Deze nieuwe manier van innoveren en denken zorgt voor een gerichtere waardecreatie en verhoogt de slagingskans van de innovatie/idee.

‘Het Innovatielab ondersteunt en faciliteert wat de medewerker nodig heeft.’
— Brian Koldenhof, Fysiotherapeut en initiatiefnemer ideeënbus 2.0

Vernieuwend binnen deze manier van werken is, dat de innovatie/idee in handen van de medewerker blijft. Vaak zie je dat innovaties/ideeën worden opgepakt door andere mensen zodra deze aangedragen zijn. Het Innovatielab kiest voor een andere weg. Door eigenaarschap juist bij de medewerker te laten, behoud je de energie die nodig is om te innoveren en veranderingen door te voeren. Het Innovatielab ondersteunt en faciliteert wat de medewerker nodig heeft. De ondersteuning is heel breed en afgestemd met de medewerker. Denk bijvoorbeeld aan het concretiseren van de innovatie, het maken van connecties met strategische thema’s en andere innovaties of van A t/m Z ondersteunen van de pilot- en implementatiefase van de innovatie. Hierbij kijkt het Innovatielab ook welke competenties de indiener nodig heeft om zijn innovatie/idee verder te ontwikkelen. Dat kan bijvoorbeeld met kennis en ondersteuning, maar ook met specifieke (innovatie)tools of leerplatformen zoals GoodHabitz. Dit borgt en verhoogt de kwaliteit van de innovatie. Maar nog belangrijker, er wordt een dynamische leeromgeving gecreëerd. Medewerkers kunnen nieuwe competenties leren, hun competenties verder ontwikkelen en nieuwe dimensies binnen hun werk creëren. Ook ontstaat op deze manier een poule van interne ervaringsdeskundigen. Deze deskundigen kunnen dan weer ondersteunen bij nieuwe innovaties/ideeën.

Vorige
Vorige

Een Sallands Monitoringcentrum

Volgende
Volgende

Kinderraad denkt mee over zorg van morgen