Optimalisatie van zorg: inzet AI-tool tegen no-shows
Het Deventer Ziekenhuis heeft elke dag te maken met no-shows; patiënten die hun afspraak binnen 24 uur afzeggen of niet verschijnen. Nadelig voor de zorgverlener, maar ook voor andere patiënten. In een pilot op de poli Dermatologie wordt gekeken of AI kan bijdragen aan het voorspellen en verminderen van no-shows.
Dermatoloog Bram van Rhijn ervaart dagelijks het ongemak van no-shows: ‘Op de poli Dermatologie hebben we een wachttijd van twee maanden en een no-show percentage van 4%. Op het moment dat een afspraak niet doorgaat, wil je een patiënt die zorg nodig heeft tussendoor kunnen plannen.’ Door middel van een ontwikkelt algoritme, gebaseerd op Artificial Intelligence (AI) hoopt de poli het aantal no-shows te verminderen. ‘Erasmus UMC ontwikkelde het algoritme, UMC Utrecht maakte het openbaar en wij trainen het model op basis van onze gegevens.’
Een bestaand algoritme in ons eigen jasje
AI modellen en algoritmen zijn voor veel mensen een wereld apart. Niet voor Wietze Pasma (data scientist). Hij optimaliseerde het bestaande algoritme voor het Deventer Ziekenhuis. De anonieme gegevens van zo’n 1,6 miljoen afspraken verwerkte Wietze hierin. ‘Op basis van die gegevens kun je een algoritme helemaal eigen maken.’ Wietze benadrukt dat de kracht zit in het samenwerken tussen ziekenhuizen en collega’s. ‘We hoeven het wiel niet altijd zelf uit te vinden en kunnen van elkaar leren.’ Ook de Coördinator Werkprocessen (CW’ers) werken mee aan de pilot. CW’er Hanneke: ‘We waren al bezig met het definiëren en registreren van no-shows voor de poli’s. Toen het AI-model geïntroduceerd werd, hebben we samen gekeken hoe we de pilot goed konden inrichten.’
AI- model selecteert, medisch secretaresse belt
Die pilot draait momenteel op de poli Dermatologie. Per dag worden de tien patiënten geselecteerd door het AI-model bij wie de kans het grootst is dat ze niet komen opdagen. Van deze tien patiënten bellen de medisch secretaresses van de poli er vijf per dag op om ze te herinneren aan hun afspraak. De andere vijf worden niet gebeld. Wietze: ‘Zo kunnen we de groepen vergelijken en evalueren of het gericht bellen van patiënten op basis van het algoritme daadwerkelijk effect heeft.’
Medisch secretaresses Anita Dommerholt , Sindy Kroon - van Poorten en Miranda Jansen - Jannink bellen dagelijks patiënten
Vervolgstappen bij een succesverhaal
‘Als we kijken naar andere ziekenhuizen die het algoritme voor no-shows inzetten, gaan we er vanuit dat de pilot succes heeft. Het is natuurlijk altijd afwachten op dit bij ons ook het geval is’ benadrukt Bram van Rhijn. Wietze houdt op basis van de data bij of het model goed blijft werken en of het percentage no-shows daadwerkelijk afneemt. ‘Daarnaast evalueren we de ervaringen van de medisch secretaresses en de feedback van patiënten. Als de uitkomst positief is onderzoeken we of we het model inzetten op andere afdelingen.’