Nieuwe digitale stap online afspraken maken

In het patiëntportaal MijnDZ kunnen patiënten van de polikliniek Heelkunde, Orthopedie en Plastische chirurgie nu zelf online een vervolgafspraak maken. Patiënten van de polikliniek KNO en Dermatologie konden dit al langer en kunnen nu ook, na verwijzing van de huisarts via Zorgdomein, de eerste afspraak zelf online inplannen via MijnDZ.

Zelf een afspraak inplannen
Voor (enkelvoudige) herhaal- en controle afspraken bij de polikliniek Heelkunde, Orthopedie en Plastische chirurgie staan patiënten op een wachtlijst totdat de afspraak in te plannen is. Bij deze patiënten staat aangegeven dat zij zelf de afspraak mogen inplannen. Zodra de agenda voor de periode van de afspraak open gaat, krijgen patiënten bericht dat ze zelf een afspraak kunnen inplannen. Nieuwe patiënten van de KNO en Dermatologie kunnen nu zelf de eerste afspraak inplannen nadat de verwijzing via Zorgdomein is verstrekt. Patiënten die geen afspraken hebben ingepland of waar het nog niet is gelukt ontvangen bericht van de poli-medewerker en worden gestimuleerd om de volgende afspraak zelf te plannen.

Minder patiënten in de wacht
Door het zelf plannen van afspraken, krijgt de patiënt meer regie over het zorgproces en verbeteren we stapsgewijs de digitale route voor de patiënt. Onderzoek wijst uit dat patiënten meer verantwoordelijkheidsgevoel hebben over zelf gemaakte afspraken. Normaal gesproken kost het inplannen van een afspraak veel tijd. Een afspraakbericht met een datum en tijd moet worden verzonden of patiënten moeten vaak aan de telefoon wachten om samen met een medewerker van de polikliniek te zoeken naar een geschikte datum en tijdstip. Straks zal er minder telefoonverkeer zijn omdat er minder afspraken ingepland hoeven te worden en minder overleg nodig is. Voor zowel de patiënt als de polikliniekmedewerkers is dat een grote winst.

Vorige
Vorige

Beter Dichtbij: nieuw communicatiekanaal voor patiënten

Volgende
Volgende

Ziekenhuishond "dr. Evie" ondersteunt bij therapie (3)