Hulp van slimme robots voor codeurs en software controle

Testen of ICT-systemen stabiel blijven bij een software-update en/of medische coderingen aanleveren. Het gebeurt steeds vaker met een ‘robot’. Repeterend mensenwerk wordt steeds vaker geautomatiseerd. Het lost problemen op rondom personele inzet en zorgt er tevens voor dat zorgprofessionals geen onnodig en soms saai werk hoeven te doen.

ICD-10

Ze zijn voor velen in het ziekenhuis onzichtbaar. Ze zitten zelfs letterlijk in ‘de kelder’ bij FC&I. Toch zorgen Angela Meulman, Jettie Fredriks en Tanja Nijhoff als medische codeurs ervoor dat het ziekenhuis een ‘license to operate’ heeft. Zonder hen zouden inspecteurs het ziekenhuis een flinke tik over de vingers geven. De overheid vereist van ziekenhuizen namelijk dat ze data aanleveren over in het ziekenhuis opgenomen patiënten. Dit om een zo volledig mogelijk beeld te geven van de medisch geleverde zorg. Hierbij worden gegevens zoals hoofddiagnoses, nevendiagnoses en complicaties aangeleverd, op basis waarvan bijvoorbeeld sterftecijfers worden afgeleid. Manager Zorgcontrol Noortje Lubbers: ‘Dit zijn gegevens (Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg) waar de overheid op stuurt en waar ook partijen als het CBS en RIVM statistieken uithalen.’ Zo zou bijvoorbeeld uit dit soort gecodeerde data kunnen blijken of een vervuilende omgeving (denk aan de Tata en Chemours-zaken) gevolgen heeft voor de volksgezondheid. Daarnaast geeft het ziekenhuizen ook waardevolle informatie voor het verbeteren van zorg.

Alleen bij dagbehandelingen

Vooralsnog zijn het alleen de dagbehandelingen die op deze wijze gecodeerd kunnen worden. Bavo: ‘De kliniek is nog te complex, maar wie weet. Ooit.’ Dit systeem is in ons eigen ziekenhuis met behulp van een externe leverancier gemaakt. Waarom niet landelijk de handen ineengeslagen? Bavo: ‘Elk ziekenhuis heeft toch weer eigen werkprocessen die een eigen aanpak vergen.’ Noortje geeft aan dat ze met de robot in elk geval een personeelsvraagstuk hebben opgelost. ‘We zijn de afgelopen jaren van vijf naar drie codeurs gegaan en dat is erg krap. Als je bijvoorbeeld tijdelijke uitval hebt, kun je niet zomaar iemand inzetten. Coderen is echt een vak. Maar pakweg 30-40% van het werk hebben we nu dankzij RPA opgelost.’


EPD-team

Iets soortgelijks speelt bij het EPD-team. In de standaard content van HIX worden aan de achterkant constant technische veranderingen doorgevoerd. Wat zijn de implicaties ervan op onze werkprocessen? Werkt de software nog na de update? René Bogchelman (EPD-team en functioneel beheerder): ‘We doen zogenaamde regressietesten. Blijft onze basis (onze werkprocessen) stabiel ook na de software update? Met deze robot hebben we de mogelijkheid gekregen om een deel van deze regressiescripts te automatiseren zodat we de zorg kunnen ontlasten en zorgverleners het werk kunnen doen wat ze echt moeten doen. Het helpt de zorg en de testscripts worden kwalitatief beter. Ook kan een bugfix (oplossing van een softwareprobleem) door een automatische test sneller opnieuw getest worden.’

Naast René zijn Berry Huizink en Wouter Grotentraast betrokken bij het automatiseren van HIX testscripts met behulp van een robot.

Inloggen als gebruiker

Het werkt eigenlijk zo: een robot logt als ‘gebruiker’ in op HIX en voert testen uit. Van het aanmaken van nieuwe patiënten en afspraken tot het controleren op waarschuwingen bij het aanmaken van medicatieopdrachten. Werkt alles nog? Prima. Niks doen. Bij problemen komt het EPD-team in actie. René: ‘Het scheelt uiteindelijk enorm veel werk en er is veel minder ruis op de lijn.’ Anders dan bij de codering van medische gegevens, is dit robotscript makkelijker landelijk door te vertalen omdat in de meeste ziekenhuizen met HIX standaard content wordt gewerkt. René: ‘Daarom hebben we inmiddels een eerste overleg gehad met Isala, Jeroen Bosch, UMC Utrecht en Erasmus UMC om te kijken waar uitwisseling van scrips mogelijk is.’ Uiteindelijk gaan robots er op die manier voor zorgen dat werk minder repeterend wordt, zorgprofessionals echt met hun werk bezig kunnen zijn en zal een deel van het personeelsvraagstuk in de zorg ermee opgelost kunnen worden. Het is geen vorm van AI omdat een robot hier niet intelligent zelf nadenkt, maar repeterend en soms saai werk uit handen van mensen neemt. Noortje: ‘Want de robot stopt nooit. Deze gaat in de nacht en in het weekend door.’ En rust pas als alle systemen werken of alle dagbehandeling-patiënten een code hebben….

Vorige
Vorige

Voorspellen van infecties na een operatie met artifical intelligence

Volgende
Volgende

Slimme zorg: Data voorspelt uitkomst knieoperatie