Elektronische pijnbehandeling gemakkelijker op afstand te regelen

Eén van de methoden die het Pijncentrum van het Deventer Ziekenhuis bij patiënten met chronische pijn toepast, is het implanteren van een neurostimulator. Dit is een soort pacemaker die de zenuwen in het ruggenmerg min of meer moduleert en de pijnsignalen naar de hersenen een ander gevoel meegeeft. De patiënt voelt minder pijn. Dit systeem wordt al zo’n 20 jaar toegepast, maar sinds kort hoeft de patiënt voor controles en aanpassingen niet meer naar het ziekenhuis. Via een nieuwe, innovatieve technologie kan de instelling van het systeem op afstand via een online verbinding worden aangepast.

Zorgvuldige afweging
Pijnconsulent Sylvia Klein Swormink legt uit dat je niet zomaar een neurostimulator geïmplanteerd krijgt. “Daar gaat een heel traject aan vooraf. Slechts een beperkte groep komt in aanmerking voor deze dure vorm van pijnbehandeling. Het zijn voornamelijk mensen die chronische pijn ervaren na een rug- of nekoperatie, die ernstige uitstraling blijven voelen in benen of armen. Vooraf zijn er diverse gesprekken met de specialist, psycholoog en pijnconsulenten. Daarna maakt een medisch team een zorgvuldige afweging of implantatie wenselijk is. Omdat het een operatie is, zijn er altijd risico’s en kans op infecties en het systeem geeft enige beperkingen. Inmiddels hebben wij in Deventer een patiëntengroep van ruim 200 mensen met een neurostimulator.

Extra service voor de patiënt
Patiënten met een neurostimulator komen regelmatig naar het ziekenhuis voor controle en aanpassing van het systeem. Door nieuwe technologie kan dit nu op afstand. De patiënten kunnen de neurostimulator met een iPod zelf draadloos bedienen. Bijvoorbeeld om de intensiteit van de signaalsterkte harder of zachter te zetten op het moment van pijn. “Deze extra service maakt het voor de patiënt een stuk gemakkelijker,” concludeert Sylvia. “De patiënt houdt de regie en moet toestemming geven voor de verbinding. Wij kunnen meekijken via de iPad en verbinding maken met de geïmplanteerde batterij van de patiënt om het programma aan te passen of problemen te signaleren. We zien de patiënt nog wel één keer per jaar voor controle in het ziekenhuis, maar in de toekomst kan dat mogelijk anders.”

Overal contact
Henk Dul maakt al bijna tien jaar gebruik van een neurostimulator en heeft ervaring met de online verbinding. “Jaren na mijn hernia-operatie kreeg ik pijnklachten en kon nauwelijks meer lopen. Ik kreeg medicijnen en injecties toegediend,” vertelt Henk. “Nu met de neurostimulator is de pijn is beheersbaar en dat is een groot voordeel van deze techniek. Sinds vorig jaar kan mijn neurostimulator op afstand afgesteld worden. Als er een wifi-netwerk is, kan ik via een beeldverbinding op de Ipad overal contact leggen met het ziekenhuis. Ik verblijf regelmatig in Zweden. Op deze manier spaar ik de bezoekjes aan het ziekenhuis uit en dat is heel prettig,” is de ervaring van Henk. “Ook het checken van de batterij is op afstand eenvoudig. Zo kun je je beter voorbereiden op de chirurgische ingreep als de batterij vervangen moet worden. Ik vind het ideaal. Dit bewijst maar weer eens: de techniek staat voor niets!”

Vorige
Vorige

Thuis­me­ten bij hart­fa­len

Volgende
Volgende

Zorg thuis bij hartfalen:"Fantastisch dat het zo kan"